X

Vi har altid fokus på dig

Hver måned modtager Signia høreapparater mere end tusinde ordrer på støbte propper, høreværn og ITE-apparater, som er de små apparater, der sidder helt inde i øret. Hvert produkt er unikt og bliver skabt ud fra afstøbninger af brugerens øregange. Da ikke to apparater er ens, kræver det et omfattende designarbejde at få placeret elementer som fx mikrofon, batteri og telespole korrekt i det enkelte apparat, så der er plads til alle delene.

Som at spille Tetris

Denne designfase sker i et computerprogram, hvor vores designere arbejder med en tredimensionel tegning af apparatet eller proppen. Man kan betragte designernes arbejde som et spil tetris, da de sidder og flytter rundt på de enkelte elementer, indtil der er plads til det hele.
tetris_blog

Udfordringer – ikke problemer

Der er stor forskel på folks anatomi og dermed også størrelsen på øregangene. Derfor kan det nogle gange være en udfordring at få plads til alle de ønskede elementer, når man fx arbejder med design til en bruger/klient, der har meget smalle øregange.
”Jeg har netop afsluttet en ordre på et apparat, hvor der både skulle være telespole, volumeknap og kanalskifter. Men der var simpelthen for lidt plads rent anatomisk til, at det kunne lade sig gøre. Men så ændrede jeg på batteristørrelsen og gav slutbrugeren en fjernbetjening, så vi undgik knapperne på selve apparatet, og på den måde lykkedes det hele”, fortæller Claus Mortensen, der arbejder med design af ITE-apparater.

Claus_blog

 

At finde den bedste løsning

Og det er altid hensynet til brugeren, der står øverst på listen, når der designes apparater. Ofte må der nemlig laves andre løsninger end dem, som høreklinikken har bestilt. Enten fordi apparatet ikke kan leveres med de ønskede features, eller fordi der findes en mere hensigtsmæssig løsning til brugeren.
”Vi forsøger altid at finde de bedste løsninger til brugerne. Forleden modtog jeg fx en ordre, hvor det i bemærkningsfeltet blev nævnt, at kunden ville have et så lille apparat som muligt. Men selve ordren lød på et apparat, der efter min mening er ret stort. Derfor ringede jeg og tilbød et noget mindre apparat med en trådløs fjernbetjening, så kunden kunne styre programvalg og lydstyrkeregulering via den. Dermed undgik vi knapperne på apparaterne. Så klienten endte altså med at få nogle meget små apparater som ønsket”, fortæller Michel Demant Danielsen, der sidder i indskrivningsafdelingen, som tager sig af modtagelse og registrering af alle de indkomne ordrer.

Michel_blog

Viden og erfaring er alfa omega

Det kræver stor viden og ikke mindst erfaring at kunne se en løsning på de udfordringer, som teamet ofte sidder over for. I Claus’ og Michels tilfælde har de sammenlagt mere end (18+??) års erfaring, de kan trække på.
Og det er heldigvis yderst sjældent, at vi modtager en ordre, som vi må give fortabt på. Faktisk bliver hele 99,9 procent af alle ordre ekspederet med en fælles indsats fra høreklinikkerne og vores team i Indskrivning & Design. Det er vi rigtig stolte af!